Шановні колеги! Про оцінювання учнів ми з вами говорили на серпневій педраді. В продовження цієї важливої теми матеріал Олени Князевої. Сподіваюсь, це стане Вам у нагоді.
Ще і ще раз про контроль. Вчитель - не оцінщик. Контроль має бути максимально дистанційованим від особистісних відносин.
Вчитель, маєш бути сам собі методист.
З вашого дозволу серпневі замальовки. Забирайте.
ОЦІНЮВАННЯ!!!!!!!!!!!!!!!
Не вчитель ставить, а учень заробляє!
Тема 2 (Багато букафф, щоб мали можливість скористатися на метод’обднаннях)
Тема 1 на моїй сторінці
Виявити рівень опанування знань, умінь і навичок покликане оцінювання. Ми оцінюємо сьогодні навчальні досягнення учнів.
Увага! Критеріїв і методик оцінювання компетентностей школа поки немає. Наскільки я знаю, цим цікавим науковим питанням займався Павло Полянський і Лідія Ващенко в НАПН. Не знаю, на якому етапі питання на сьогодні.
Між тим, повернемося до реалій. В реалії оцінка - головне зло школи: конфлікти, проблеми, поганий настрій дітей, втома вчителя. У той самий час, оцінка - найпотужніший батіг школи, який своїми питаннями "Які в тебе сьогодні оцінки?" ненароком підтримують батьки. Всіх все влаштовує. Всіх, крім дитячої психіки. Я так думаю, що багатьох вчителів теж не влаштовує роль контролера, коли левова частина уроку йде не на радість пізнання, а на опитування "на оцінку"
Почитаємо, що говорять доки і теорія. Після невеличкої теоретичної чатсини разом побачимо, що оцінювання може бути потужним вихователем і організатором. Хто не хоче зупинятися на теорії, переходьте до частини "Практика"
Оцінювання - це процес встановлення рівня навчальних досягнень учня (учениці) в оволодінні змістом предмета, уміннями та навичками відповідно до вимог навчальних програм.
Об'єктом оцінювання навчальних досягнень учнів є знання, вміння та навички, досвід творчої діяльності учнів, досвід емоційно-ціннісного ставлення до навколишньої дійсності.
Основними функціями оцінювання навчальних досягнень учнів є:
- контролююча, що передбачає визначення рівня досягнень окремого (ї) учня (учениці), виявлення рівня готовності до засвоєння нового матеріалу, що дає змогу вчителеві відповідно планувати й викладати навчальний матеріал;
- навчальна, що зумовлює таку організацію оцінювання навчальних досягнень учнів, коли здійснення оцінювання сприяє повторенню, вивченню, уточненню й поглибленню знань, їх систематизації, вдосконаленню навичок і вмінь;
- діагностико-коригувальна, що передбачає з'ясування причин труднощів, які виникають в учня (учениці) в процесі навчання, виявлення прогалин у знаннях і вміннях та внесення коректив, спрямованих на усунення цих прогалин, у діяльність учня (учениці) і педагога;
- стимулювально - мотиваційна, що визначає таку організацію оцінювання навчальних досягнень учнів, коли здійснення оцінювання стимулює бажання поліпшити свої результати, розвиває відповідальність, сприяє змагальності учнів, формує позитивні мотиви навчання;
- виховна, що полягає у формуванні вміння відповідально й зосереджено працювати, застосовувати прийоми контролю й самоконтролю, сприяє розвитку працелюбності, активності, та інших позитивних якостей особистості.
При оцінюванні навчальних досягнень учнів мають ураховуватися:
- характеристики відповіді учня: цілісність, повнота, логічність, обґрунтованість, правильність;
- якість знань: осмисленість, глибина, гнучкість, дієвість, системність, узагальненість, міцність;
- ступінь сформованості загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;
- рівень володіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, абстрагувати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо;
- досвід творчої діяльності (вміння виявляти проблеми та розв’язувати їх, формулювати гіпотези);
- самостійність оцінних суджень.
Ці орієнтири покладено в основу чотирьох рівнів навчальних досягнень учнів: початкового, середнього, достатнього, високого.
У загальнодидактичному плані рівні визначаються за такими характеристиками:
Перший рівень - початковий. Відповідь учня (учениці) фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення.
Другий рівень - середній. Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал, виконує завдання за зразком, володіє елементарними вміннями навчальної діяльності.
Третій рівень — достатній. Учень (учениця) знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити висновки, виправляти допущені помилки. Відповідь учня (учениця) правильна, логічна, обґрунтована, хоча їм бракує власних суджень.
Четвертий рівень - високий. Знання учня (учениці) є глибокими, міцними, системними; учень (учениця) вміє застосовувати їх для виконання творчих завдань, його (її) навчальна діяльність позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації, явища, факти, виявляти і відстоювати особисту позицію. Водночас, визначення високого рівня навчальних досягнень, зокрема оцінки 12 балів, передбачає знання та уміння в межах навчальної програми і не передбачає участі школярів у олімпіадах, творчих конкурсах тощо.
Кожний наступний рівень вимог вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.
Критерії оцінювання навчальних досягнень реалізуються в нормах оцінок, які встановлюють чітке співвідношення між вимогами до знань, умінь і навичок, які оцінюються, та показником оцінки в балах.
Практика
Вся практика - позитивна і ефективна - зреалізована у зошитах. Перевірено. Гарантія. Працює.
І. Щоб вчитель не витрачав урок на контролюючу функцію і знущання над дітьми, необхідно пам’ятати і розуміти деякі особливості 12 бальної системи.
12 бальна система НЕ передбачає можливість оцінювання усної відповіді від 1 до 12. Виключення становлять індивідуальні творчі проекти дитини, де необхідно знайти всі можливості поставити у журнал 11-12. Проектом може бути і презентація, і невеличка доповідь, і власний експеримент тощо.
Виключення становить ситуація, коли Вася каже: "Я не знаю" з виразом "не знаю, знати не хочу, навіть, якщо захочу, не зможу чи не буду". Тоді необхідно спитати: "На якому ти зараз уроці?" Доброзичливо! Давати аналогічні питання, поки не почуєте відповідь. І тільки тоді поставити 1 в журнал. Це відповідатиме вимогам до рівнів навчальних досягнень (див. мій пост Тема 1 КОМПЕТЕНТНОСТІ). За 12 бальною системою НЕМАЄ оцінки-покарання!! Дитина обов’язково має орієнтуватися у просторі і часі
:)
Не розривайте мозок дитини питаннями: "Чому ти не вивчив?", "Як ти міг
не вивчити?" тощо. Ви не маєте права виходити за межі професії, включати
емоції, інтонації, текст, який спровокує підвищення шкільної
тривожності.
А, якщо каже "Не знаю" з іншим виразом? Наприклад, "не зміг, не встиг, не зрозумів". Оцінка необов’язковий акт спілкування вчителя і учня! Знайдіть, чим підтримати і спрямувати на успіх.
ІІ. 12 бальна система передбачає письмове тестове опитування, де тести складені за 4 рівнями складності відповідно до рівнів навчальних досягнень. При цьому, складність і специфіка завдань у кожному рівні відповідають рівню пізнавальної активності та вимогам програм щодо рівнів навчальних досягнень учнів. І все це разом має відповідність у балах.
Передивилася багато зошитів і збірок тестових контролів різних авторів. Радію! 14 років практики моєї технології контролю, десятки семінарів, пости в ФБ працюють! Більшість авторів перейшли на мою чітку і зрозумілу форму контролю: 4 рівні завдань, де І рівень - прості тестові завдання з двома-трьома варіантами відповідей; ІІ рівень - 3 завдання репродуктивного характеру; ІІІ рівень - 2 завдання, які вимагають вмінь і навичок, які відповідають балам 8-10 (див. мій пост Тема 1); ІV рівень - 1 відкрите завдання творчого характеру, на яке немає прямої відповіді у підручнику.
Важливо! Завдання IV рівня має мати нестандартне звучання, а не бути абсолютно незнайомим за змістом. Тобто, якщо його розбити на окремі маленькі запитання, вони виявляться знайомі дитині. (Всі приклади у зошитах). Але про завдання поговоримо окремо.
ІІІ. Завдання контролю мають бути відомі дитині заздалегідь! Вони всі мають бути у зошиті. Якщо дитина підготувалася, що в цьому поганого?
Завдання в моїх зошитах створені за програмою з обов’язковим збереженням наскрізної лінії єдиного біологічного знання. Працює. Вже 3 з 4 останніх медалістів олімпійців-міжнародників були учнями, які з 5 класу вчилися по моїх зошитах.
Комусь система дає старт перемог, комусь стабільність і розуміння програми. У будь-якому випадку контроль, який навчає, це добре.
Окремо необхідно зупинитися на оцінюванні біологічної задачі. Біологічна задача - творче завдання високого рівня. Задача може мати багато відповідей, може не мати жодної, очікуючи від учня тільки версій і гіпотез.
Оцінюючи біологічні задачі, на практиці ми спочатку визначаємо шляхом бесіди, які принципові позиції очікуються у відповіді, щоб зарахувати її як розв’язок. Наприклад, у відповіді на задачу «Відомо, що температура тіла риб, амфібій і плазунів залежить від температури навколишнього середовища, тобто вони – пойкілотермні організми. Температура птахів більш-менш стала і не залежить від температури довкілля, тобто, птахи – гомойотермні організми. Завдяки ж чому птахам вдається зберігати температуру тіла сталою незалежно від температури середовища?» очікуються від учнів, як мінімум, інформація: птахи мають активний обмін речовин, який забезпечений легеневим диханням, розділенням крові на артеріальну і венозну; покрив пір’ям забезпечує теплоізоляцію. Бажаними у відповіді є положення про поведінку птахів, зокрема, перельоти, час розмноження; про енергетичні особливості їжі і пов’язану з цим її кількість. Важливо, що всі, необхідні для розв’язання задачі знання, учні опановують у межах вимог програми, однак, тільки потреба застосувати знання для розв’язування біологічної задачі виявляє учнів із сформованими творчими уміннями і якостями особистості.
Учень має можливість отримати 10 балів і без обов’язкового розв’язання біологічної задачі. Задача в контролі має ціну 2 бали, що забезпечує в сумі 12. Задля простоти ми назвали цей прийом «10+2». Цей же принцип ми застосовуємо до всіх видів робіт, де передбачається оцінка навчальних досягнень. Ми категорично проти методу контролю, коли учням на вибір пропонуються завдання із заздалегідь указаною максимальною кількістю балів менше 12. Тому, починаючи з 2000 року ми впроваджуємо у практику школи підходи до контролю, які називаємо «Рівні стартові можливості»: усі учні мають перспективу отримати максимальну кількість балів, пройшовши етапи (рівні) контролю. Учень може не виконати всіх завдань і не набрати максимальної суми, але в нього має бути перспектива і забезпечена можливість (відповідними завданнями) це зробити. Прийоми «10+2» та «рівні стартові можливості» реалізуються завдяки прогресивній системі накопичення балів, при якій учню забезпечується можливість отримати максимальні 12 балів, опановуючи завдання від простого до складного та набираючи бали від 0 до 12.
Вчителям доволі важко виставляти оцінку, тому що у програмі розмиті і сплутані критерії оцінювання.
Я відредагувала критерії, які не мають чіткого окреслення, і тим самим залишають місце для вільного тлумачення, а також редагували системність включення та поетапне збільшення (ускладнення) критеріїв при переході з одного рівня в інший.
Я розмежувала учнівські досягнення як результат самостійної навчальної діяльності і як результат участі та допомоги з боку вчителя, показавши збільшення з кожним рівнем долі самостійності і зменшення долі участі вчителя.
На мою думку, універсальним критерієм оцінювання навчальних досягнень учнів є «самостійність учнів у навчанні». Про це ще поговоримо.
Поки дивіться шікарну таблицю відповідністі форми і змісту завдання різним рівням пізнавальної активності та оцінюванню в балах.
Використовуйте, звільніться від напруги, убезпечте себе від нарікань і претензій з боку адміністрації і батьків. Щастя, любові, здоров’я!
Ваша Олена Князева

Вчитель, маєш бути сам собі методист.
З вашого дозволу серпневі замальовки. Забирайте.
ОЦІНЮВАННЯ!!!!!!!!!!!!!!!
Не вчитель ставить, а учень заробляє!
Тема 2 (Багато букафф, щоб мали можливість скористатися на метод’обднаннях)
Тема 1 на моїй сторінці
Виявити рівень опанування знань, умінь і навичок покликане оцінювання. Ми оцінюємо сьогодні навчальні досягнення учнів.
Увага! Критеріїв і методик оцінювання компетентностей школа поки немає. Наскільки я знаю, цим цікавим науковим питанням займався Павло Полянський і Лідія Ващенко в НАПН. Не знаю, на якому етапі питання на сьогодні.
Між тим, повернемося до реалій. В реалії оцінка - головне зло школи: конфлікти, проблеми, поганий настрій дітей, втома вчителя. У той самий час, оцінка - найпотужніший батіг школи, який своїми питаннями "Які в тебе сьогодні оцінки?" ненароком підтримують батьки. Всіх все влаштовує. Всіх, крім дитячої психіки. Я так думаю, що багатьох вчителів теж не влаштовує роль контролера, коли левова частина уроку йде не на радість пізнання, а на опитування "на оцінку"
Почитаємо, що говорять доки і теорія. Після невеличкої теоретичної чатсини разом побачимо, що оцінювання може бути потужним вихователем і організатором. Хто не хоче зупинятися на теорії, переходьте до частини "Практика"
Оцінювання - це процес встановлення рівня навчальних досягнень учня (учениці) в оволодінні змістом предмета, уміннями та навичками відповідно до вимог навчальних програм.
Об'єктом оцінювання навчальних досягнень учнів є знання, вміння та навички, досвід творчої діяльності учнів, досвід емоційно-ціннісного ставлення до навколишньої дійсності.
Основними функціями оцінювання навчальних досягнень учнів є:
- контролююча, що передбачає визначення рівня досягнень окремого (ї) учня (учениці), виявлення рівня готовності до засвоєння нового матеріалу, що дає змогу вчителеві відповідно планувати й викладати навчальний матеріал;
- навчальна, що зумовлює таку організацію оцінювання навчальних досягнень учнів, коли здійснення оцінювання сприяє повторенню, вивченню, уточненню й поглибленню знань, їх систематизації, вдосконаленню навичок і вмінь;
- діагностико-коригувальна, що передбачає з'ясування причин труднощів, які виникають в учня (учениці) в процесі навчання, виявлення прогалин у знаннях і вміннях та внесення коректив, спрямованих на усунення цих прогалин, у діяльність учня (учениці) і педагога;
- стимулювально - мотиваційна, що визначає таку організацію оцінювання навчальних досягнень учнів, коли здійснення оцінювання стимулює бажання поліпшити свої результати, розвиває відповідальність, сприяє змагальності учнів, формує позитивні мотиви навчання;
- виховна, що полягає у формуванні вміння відповідально й зосереджено працювати, застосовувати прийоми контролю й самоконтролю, сприяє розвитку працелюбності, активності, та інших позитивних якостей особистості.
При оцінюванні навчальних досягнень учнів мають ураховуватися:
- характеристики відповіді учня: цілісність, повнота, логічність, обґрунтованість, правильність;
- якість знань: осмисленість, глибина, гнучкість, дієвість, системність, узагальненість, міцність;
- ступінь сформованості загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;
- рівень володіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, абстрагувати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо;
- досвід творчої діяльності (вміння виявляти проблеми та розв’язувати їх, формулювати гіпотези);
- самостійність оцінних суджень.
Ці орієнтири покладено в основу чотирьох рівнів навчальних досягнень учнів: початкового, середнього, достатнього, високого.
У загальнодидактичному плані рівні визначаються за такими характеристиками:
Перший рівень - початковий. Відповідь учня (учениці) фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення.
Другий рівень - середній. Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал, виконує завдання за зразком, володіє елементарними вміннями навчальної діяльності.
Третій рівень — достатній. Учень (учениця) знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити висновки, виправляти допущені помилки. Відповідь учня (учениця) правильна, логічна, обґрунтована, хоча їм бракує власних суджень.
Четвертий рівень - високий. Знання учня (учениці) є глибокими, міцними, системними; учень (учениця) вміє застосовувати їх для виконання творчих завдань, його (її) навчальна діяльність позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації, явища, факти, виявляти і відстоювати особисту позицію. Водночас, визначення високого рівня навчальних досягнень, зокрема оцінки 12 балів, передбачає знання та уміння в межах навчальної програми і не передбачає участі школярів у олімпіадах, творчих конкурсах тощо.
Кожний наступний рівень вимог вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.
Критерії оцінювання навчальних досягнень реалізуються в нормах оцінок, які встановлюють чітке співвідношення між вимогами до знань, умінь і навичок, які оцінюються, та показником оцінки в балах.
Практика
Вся практика - позитивна і ефективна - зреалізована у зошитах. Перевірено. Гарантія. Працює.
І. Щоб вчитель не витрачав урок на контролюючу функцію і знущання над дітьми, необхідно пам’ятати і розуміти деякі особливості 12 бальної системи.
12 бальна система НЕ передбачає можливість оцінювання усної відповіді від 1 до 12. Виключення становлять індивідуальні творчі проекти дитини, де необхідно знайти всі можливості поставити у журнал 11-12. Проектом може бути і презентація, і невеличка доповідь, і власний експеримент тощо.
Виключення становить ситуація, коли Вася каже: "Я не знаю" з виразом "не знаю, знати не хочу, навіть, якщо захочу, не зможу чи не буду". Тоді необхідно спитати: "На якому ти зараз уроці?" Доброзичливо! Давати аналогічні питання, поки не почуєте відповідь. І тільки тоді поставити 1 в журнал. Це відповідатиме вимогам до рівнів навчальних досягнень (див. мій пост Тема 1 КОМПЕТЕНТНОСТІ). За 12 бальною системою НЕМАЄ оцінки-покарання!! Дитина обов’язково має орієнтуватися у просторі і часі

А, якщо каже "Не знаю" з іншим виразом? Наприклад, "не зміг, не встиг, не зрозумів". Оцінка необов’язковий акт спілкування вчителя і учня! Знайдіть, чим підтримати і спрямувати на успіх.
ІІ. 12 бальна система передбачає письмове тестове опитування, де тести складені за 4 рівнями складності відповідно до рівнів навчальних досягнень. При цьому, складність і специфіка завдань у кожному рівні відповідають рівню пізнавальної активності та вимогам програм щодо рівнів навчальних досягнень учнів. І все це разом має відповідність у балах.
Передивилася багато зошитів і збірок тестових контролів різних авторів. Радію! 14 років практики моєї технології контролю, десятки семінарів, пости в ФБ працюють! Більшість авторів перейшли на мою чітку і зрозумілу форму контролю: 4 рівні завдань, де І рівень - прості тестові завдання з двома-трьома варіантами відповідей; ІІ рівень - 3 завдання репродуктивного характеру; ІІІ рівень - 2 завдання, які вимагають вмінь і навичок, які відповідають балам 8-10 (див. мій пост Тема 1); ІV рівень - 1 відкрите завдання творчого характеру, на яке немає прямої відповіді у підручнику.
Важливо! Завдання IV рівня має мати нестандартне звучання, а не бути абсолютно незнайомим за змістом. Тобто, якщо його розбити на окремі маленькі запитання, вони виявляться знайомі дитині. (Всі приклади у зошитах). Але про завдання поговоримо окремо.
ІІІ. Завдання контролю мають бути відомі дитині заздалегідь! Вони всі мають бути у зошиті. Якщо дитина підготувалася, що в цьому поганого?
Завдання в моїх зошитах створені за програмою з обов’язковим збереженням наскрізної лінії єдиного біологічного знання. Працює. Вже 3 з 4 останніх медалістів олімпійців-міжнародників були учнями, які з 5 класу вчилися по моїх зошитах.
Комусь система дає старт перемог, комусь стабільність і розуміння програми. У будь-якому випадку контроль, який навчає, це добре.
Окремо необхідно зупинитися на оцінюванні біологічної задачі. Біологічна задача - творче завдання високого рівня. Задача може мати багато відповідей, може не мати жодної, очікуючи від учня тільки версій і гіпотез.
Оцінюючи біологічні задачі, на практиці ми спочатку визначаємо шляхом бесіди, які принципові позиції очікуються у відповіді, щоб зарахувати її як розв’язок. Наприклад, у відповіді на задачу «Відомо, що температура тіла риб, амфібій і плазунів залежить від температури навколишнього середовища, тобто вони – пойкілотермні організми. Температура птахів більш-менш стала і не залежить від температури довкілля, тобто, птахи – гомойотермні організми. Завдяки ж чому птахам вдається зберігати температуру тіла сталою незалежно від температури середовища?» очікуються від учнів, як мінімум, інформація: птахи мають активний обмін речовин, який забезпечений легеневим диханням, розділенням крові на артеріальну і венозну; покрив пір’ям забезпечує теплоізоляцію. Бажаними у відповіді є положення про поведінку птахів, зокрема, перельоти, час розмноження; про енергетичні особливості їжі і пов’язану з цим її кількість. Важливо, що всі, необхідні для розв’язання задачі знання, учні опановують у межах вимог програми, однак, тільки потреба застосувати знання для розв’язування біологічної задачі виявляє учнів із сформованими творчими уміннями і якостями особистості.
Учень має можливість отримати 10 балів і без обов’язкового розв’язання біологічної задачі. Задача в контролі має ціну 2 бали, що забезпечує в сумі 12. Задля простоти ми назвали цей прийом «10+2». Цей же принцип ми застосовуємо до всіх видів робіт, де передбачається оцінка навчальних досягнень. Ми категорично проти методу контролю, коли учням на вибір пропонуються завдання із заздалегідь указаною максимальною кількістю балів менше 12. Тому, починаючи з 2000 року ми впроваджуємо у практику школи підходи до контролю, які називаємо «Рівні стартові можливості»: усі учні мають перспективу отримати максимальну кількість балів, пройшовши етапи (рівні) контролю. Учень може не виконати всіх завдань і не набрати максимальної суми, але в нього має бути перспектива і забезпечена можливість (відповідними завданнями) це зробити. Прийоми «10+2» та «рівні стартові можливості» реалізуються завдяки прогресивній системі накопичення балів, при якій учню забезпечується можливість отримати максимальні 12 балів, опановуючи завдання від простого до складного та набираючи бали від 0 до 12.
Вчителям доволі важко виставляти оцінку, тому що у програмі розмиті і сплутані критерії оцінювання.
Я відредагувала критерії, які не мають чіткого окреслення, і тим самим залишають місце для вільного тлумачення, а також редагували системність включення та поетапне збільшення (ускладнення) критеріїв при переході з одного рівня в інший.
Я розмежувала учнівські досягнення як результат самостійної навчальної діяльності і як результат участі та допомоги з боку вчителя, показавши збільшення з кожним рівнем долі самостійності і зменшення долі участі вчителя.
На мою думку, універсальним критерієм оцінювання навчальних досягнень учнів є «самостійність учнів у навчанні». Про це ще поговоримо.
Поки дивіться шікарну таблицю відповідністі форми і змісту завдання різним рівням пізнавальної активності та оцінюванню в балах.
Використовуйте, звільніться від напруги, убезпечте себе від нарікань і претензій з боку адміністрації і батьків. Щастя, любові, здоров’я!
Ваша Олена Князева
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.